keskiviikko 31. maaliskuuta 2010

Alku aina kankeaa, vai miten se oli?

Kokeillaanpa näkyykö tämä uusi teksti ihan normisti kaikille! :) Mä en todellakaan ole mikään tekniikan ihmelapsi, jotakin osaan, mut nää blogijutut on ihan uusia ja outoja!
Outoa varsinkin se että osa näkee edellisen tekstin kummallisina merkkeinä (hah, se on koodikieltä) ja osa vissiin sitten itseni mukaan lukien näkee tekstin ihan tekstinä, ilman kommervenkkejä..
Enkä mä kyllä enää keksi missä vika vois olla..
Mut toivotaan nyt parasta! Ilmoittelettehan jos tämäkin teksti on jotain hindukiinaa! :)

Mä kävin tänään paikallisessa sairaalassa näyttämässä jälleen itseäni. Käyn siellä itseasiassa vähän turhankin usein. Joskus aattelin et tekisin treffejä kavereiden kanssa sairaalan kahvioon ku siellä mä kuljeksin enemmän ku kaupungilla! :) Tällä kertaa kävin fysioterapeutilla.
Minulla on siis kroonisia kipuja. Mulla on selkä tohjona.
On pullistumaa, rappeumaa ja hermovauriota.

Fysioterapeutin kanssa piti miettiä ja arvioida minun kuntoutusta. Istahdin tuolille ja rupesin odottamaan asiantuntevaa palvelua. Jossain kymmenen minuutin kohdalla mieleen hiipi väkisin ajatus; mua pissitään taas suoraan silmään.
Missä oli kaikki "kivat" testit kuten kantapäillä kävely, yhdellä jalalla seisominen, jönglooraus ja käsillä kävely? Miksi maksan siitä, että katson kaupungin yleisten liikuntapalvelujen esitettä yhdessä fysioterapeutin kanssa? Enkö tosiaan osaa itse itsekseni lukea sitä ja todeta että hei, lähdenpä kaupungin vesijumppaan??
Ja tärkein kysymys: millaista kuntoutusta sairaala voisi minulle tarjota tai järjestää?
Ei mitään. Ei kertakaikkiaan mitään.
Tai no, olis heillä yksi pieni allasryhmä, mutta asiakkaat ovat niin kipeitä ettei heidän kanssaan voi paljoa tehdä. En kuulemma hyötyisi siitä ryhmästä. Olen samaa mieltä, mutta miksi minulle ei tarjottu tätä ryhmää vuosi sitten kun olin samassa kunnossa kuin nykyiset asiakkaat?
Voi että, mulla meinaa välillä kiehua tämän systeemin kanssa.

Minä todella haluan kuntoutua, työ- ja opiskeluelämään ja kaikkeen muuhun. Minä haluan jatkaa elämääni. Auttakaa minua, antakaa minulle työkaluja. pliis...
Neuvokaa minua, seuratkaa minun kuntoutumistani, älkää jättäkö minua yksin.
Välittäkää, edes vähän.
Jos ei muuta, niin en maksa kansalaisena niin paljoa yhteiskunnalle mitä pikimmiten pääsen työelämään.. :) Rahastahan tämä on kiinni.
Ei ole palveluja - koska ne maksaa. Enkä voi itse kustantaa itseäni yksityiselle fysioterapeutille - koska minulla ei ole varaa. Miten pitkäaikaissairaan, minimirahalla elävän, olisi mahdollista kuntouttaa itseään monipuolisesti? Kuntoutus on kaiken avain. Ilman sitä tilanne vain pahenee ja hoidot ovat tehottomia. Pääsen kyllä erikoislääkärille (järkyttävän jonottamisen jälkeen), hän tekee esim. jonkin toimenpiteen, mutta mitä hyötyä siitä on, jos en voi pitää itsestäni hyvää huolta sen jälkeen? Olen pian uudelleen toimenpiteessä. Tämä on kuin tekohengitystä.

Mitä tälle systeemille voisi tehdä? Miten tätä voisi parantaa??
En varmasti ole ainoa, joka kokee näitä tunteita. Surettaa heidän puolesta, jotka eivät jaksa taistella. Itsekään en välillä jaksa. Mutta eihän Suomessa tarvitsisi taistella, jotta saa hyvää ja laadukasta terveydenhoitoa (puhumattakaan Kelan ja vakuutusyhtiöiden palveluista)? Eihän??

Tarkennukseksi vielä, olen siis liikkunut ennen paljon. Olen urheillut kilpaa eri lajeissa ja muutoin vain kulkenut salilla ynnä muuta. Elikkä liikkuminen ei ole minulle outoa tai uutta. Tykkään siitä. Siitä saa ma-ma-ma-mahtavan fiiliksen! :) aah...
Se on ainoastaan ollut minulle viime vuosina mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin ja onneksi saanut itseni kuntoutettua melko hyvään kuntoon! Esimerkkinä, toissa kesänä pystyin kävellä 500m, viime kesänä kävin max. 9km sauvakävelylenkillä. Se on melko suuri harppaus pienelle ihmiselle! :) Olen ihan oikeasti mielettömän ylpeä itsestäni, koska tämä ei ole tullut ilmaiseksi ja tämä on ollut ihan äärettömän rankkaa. Mutta itsellenihän minä tätä teen, en sairaanhoitopiirille tai omalle lääkärille. :)

Huono kuntohan minulla on vieläkin, mutta sisäinen korsettini alkaa olla jo hyvin punottu. :D Toisaalta siitä että kolme vuotta sitten jouduin turvautumaan kuukausiksi kävelykeppeihin, koska jalka ei kantanut, niin siitä kunnosta verrattuna, olen jo huippu-urheilijan tasolla! ;)

Nyt olen hurahtanut zumbaan!
Se on aivan ihanaa! Hyvän mielen liikuntaa!
Tänään jäi zumbaamiset välistä, harmittaa pienesti. Mutta huomenna minä zumbaan! :) Jaksaiskohan sitä jo heti aamukahvin jälkeen?? Aamut ei oo yleensä mun juttu. ;)

Niin mullahan on tässä tietenkin myös laihdutusprojekti päällänsä! Tällä hetkellä tiputettuja kiloja 6,8. :) Mutta siitä enempi joku toinen kerta.

ihanaa että olette käyneet täällä blogissani ja kommentoineetkin. :) kiitos. tuli hyvä mieli.

~ikkunaprinsessa~

3 kommenttia:

Oona kirjoitti...

Täähän vaikuttaa kiinnostavalta blogilta, tykkään varsinki noista sanoista "Kauneutta, haaveilua, rallattelua, tyttömäisiä hömpötyksiä, keijukaisia ja kaikkea ihanaa!" <3

Vaikutat tosi kivalta ja hauskalta tyypiltä jonka kuulumisia vois olla kiva seurailla :D

Anonyymi kirjoitti...

Kiva bloginalku, jään innolla seurailemaan :) Jos saisin yhden toiveen kuitenkin esittää: kursivoituja sanoja alkaa olla turhan paljon.. Ne vievät huomion jo itse asiasta, kun niitä on koko ajan. Tehokeino ei enää toimi jos sitä käyttää jatkuvasti!

Toivottavasti et pahastunut, ja toki jokaisella saa olla oma tyylinsä kirjoittaa :)

-L

ikkunaprinsessa kirjoitti...

noopi: oi kiitoksia! nyt kun mä keksin miten noita kuvia tänne lisäillään ni haaveilu voi alkaa! ;)

L: kiitos kovasti kommentistasi! huomasin saman asian itsekin! :) kirjoitin niin paatoksella eilen (asia kun äärettömän tärkeä itelle on), enkä yhtään hoksannut että teksti alkaa näyttää jo ihan sekavalta! en todellakaan pahastunut!:)